Toyota C-HR GR Sport 200 (intro)
De Toyota C-HR. Eén van de meest verkochte auto’s van ons land, sinds hij in 2016 op de markt verscheen kun je er niet meer omheen. We durven het wel aan om te zeggen dat je geen vijftien minuten onderweg in het verkeer kan zijn zonder er ergens eentje te zien staan of rijden. Vorig jaar introduceerde Toyota de volledig nieuwe tweede generatie en daarmee wil Toyota een nóg bredere groep mensen bereiken. Niet alleen de verstandige keus maar ook mensen die met gevoel een auto kopen waarmee ze ook nog eens lol willen hebben. Wij gaan een tijdje C-HR rijden om te kijken of het ook voor petrolheads een goede keus kan zijn…
De eerste kennismaking…
Wennen. Flink. Als we de nieuwe C-HR voor het eerst zien past de designtaal volledig in het huidige Toyota-gamma maar het is ook gedurfd. Scherpe, diamant-achtige lijnen, agressieve en puntige details. De uitvoering waar wij mee gaan rijden is dan ook nog eens de top-of-the-range GR Sport met 200 pk, 20” wielen en… two tone lak. Ondanks het zilvergrijze toplaagje (goud-oranje is nóg cooler) alles behalve een grijze muis dus. Mooi? Dat gaan we nog even bepalen maar feit is dat hij in het echt veel makkelijker op het netvlies ligt dan dat we op basis van de eerste foto’s gedacht hadden.
Waar hebben we nou eigenlijk mee te maken?
De Toyota C-HR, een cross-over van 4,36 meter lang (ja, groter dan de meesten denken) en 1,83 meter breed. Waar Toyota met modellen als de Corolla Verso inzet op een doelgroep die voor een iets meer behouden vormgeving kiest, komen de Japanners met steeds meer modellen die de autoliefhebber moeten aanspreken. Ow nee, niet iedere autoliefhebber, dat kan niet want de meeste hebben een zeer uitgesproken smaak. En een uitgesproken smaak heb je nodig om deze auto te kunnen waarderen. De C-HR wordt in de markt gezet als een soort alleskunner. Lekkere en dynamische rijeigenschappen, genoeg ruimte voor een gezin, uiteraard de alom bekende betrouwbaarheid en degelijkheid en dan met een uitgesproken gezicht. Uit te rusten met een 1.8 viercilinder hybride met 140 pk, een 2.0 viercilinder hybride met 197 pk en een Plug-in hybride 2.0 viercilinder met 223 pk. De C-HR is er vanaf € 35.995, de GR Sport 200 die wij rijden vanaf € 51.695.
Het gaat niet om het uiterlijk? Echt wel!
Het uiterlijk hebben we inmiddels wel besproken. Wat kleine opvallende zaken dan nog: de achterkant is flink wennen, helemaal zo in de two tone uitvoering. De doorlopende lichtunit is fraai, waarbij bij het ontgrendelen en sluiten van de auto er tussen de achterlichten ‘Toyota C-HR’ oplicht. Normaal is dat altijd aan, in Europa schijnt dat dan weer niet te mogen dus vandaar dat je het slechts af en toe ziet. Helemaal met de 20” wielen van ‘onze’ auto is het een lekker dikke verschijning. Vooral de neus is in het echt behoorlijk imposant. We zijn benieuwd hoe het uiterlijk van deze alles behalve ingetogen auto is als we hem de nodige weken op de oprit hebben staan.
Oké, het innerlijk is ook niet onbelangrijk…
Van binnen eigenlijk niets dan lof. Qua vormgeving is de cabine echt om de bestuurder heen gebouwd. Voor je neus digitale tellers die alle informatie op een duidelijke manier weergeven, centraal het enorme scherm voor al audio, CarPlay, instellingen en meer en gelukkig een hele hoop knoppen voor zaken die te maken hebben met comfort in de auto, zoals de klimaatbeheersing, volume, en wat basic instellingen. De vormgeving past bij het uiterlijk, lekker scherp en mooie materialen. De stoelen verdienen een extra lofzang, deze GR-sportstoelen zitten grandioos. Lekker fors, we zien maar wat vaak in deze klasse wat ruimtebesparende maar net te iele stoelen en dat is hier absoluut niet het geval. Veel zijdelingse steun, ruime verstelmogelijkheden en ook nog eens gave looks. Achterin is de ruimte prima, jongvolwassenen kunnen hier prima zitten. De bestuurdersstoel gaat na het uitschakelen van de motor vanzelf een stuk naar achteren in benen-hak-modus maar dat kan via het menu worden uitgeschakeld. Rij je dus veel met levende mensen achterin dan zouden we die stand uitzetten. Als je er, zoals wij, vooral met twee personen in onderweg bent: lekker aan laten staan.
Wat zit er verborgen onder dit moois?
Zoals gezegd, een viercilinder! Waar de meeste auto’s in dit segment zijn uitgerust met kleine driepitters, legt Toyota gewoon een 1.8 en 2.0 voor in de C-HR. Gecombineerd met een CVT-versnellingsbak voelt de Toyota daarmee erg volwassen aan. Geen merk ter wereld heeft zoveel hybride-ervaring als Toyota en dat merk je aan alles. De C-HR rijdt relatief veel volledig elektrisch, ook hele stukken op de snelweg. De overgang op het moment dat de brandstofmotor mee gaat helpen merk je amper, vooral het kleine witte streepje op het dashboard verraadt dat de vierpitter ook zijn werk aan het doen is. Oké, geef je flink gas dan zorgt de één-versnellings-transmissie ervoor dat je hem even goed hoort maar 99% van de tijd vergeet je het vrijwel helemaal. Door de elektromotor en de koppelrijke tweeliter heeft de Toyota overal vermogen genoeg en voelt de cross-over overal vlot aan. Het verbruik dan? Dat is wellicht nog het meest opzienbarende. Volgens opgave moet de C-HR een verbruik van 4,8 liter op 100 kilometer kunnen realiseren. Bijna 1 op 21 inderdaad. We gaan het zien, volgens ervaringsdeskundige is Toyota zo’n beetje het enige merk dat de opgegeven waarden ook daadwerkelijk haalt dus we zijn benieuwd.
Het leukste feitje over deze auto?
Dat zijn er een paar. Het glazen dak bijvoorbeeld, dat over een speciale coating beschikt waardoor het warmte afstoot. Daardoor heb je minder hitte in de cabine, nog minder dan met een loeiheet stalen dak. Prettige bijkomstigheid: door deze coating is een ‘rollo’ overbodig en heb je dus altijd extra hoofdruimte. Ook leuk: van de C-HR werden er in Europa in 2023 117.552 verkocht. Dat zijn er bijna 10.000 per maand. En dat zijn er dan weer een ruime 300 per dag! Niet zo vreemd overigens dat de C-HR in Europa zo goed verkoopt, de auto is ontworpen in Europa, geproduceerd in Europa, speciaal voor de Europese markt. Oftewel: de Toyota C-HR is een meer Europese auto dan de meeste auto’s van Europese merken.
Actie!
Ja, we gaan rijden met de C-HR. Veel rijden zelfs! Deze keer niet een week maar een flinke tijd om te kunnen voelen en zien hoe de C-HR op de langere termijn bevalt. Je zult hier dus geregeld updates lezen. Het doel? Bouwt Toyota tegenwoordig auto’s die ook echte petrolheads, een Amerikanen-fangirl en Italofiel in dit geval, kunnen bekoren.
Dit hoorden we tijdens onze test…
Vooral stilte. We moeten namelijk nog beginnen.
Met dit gevoel brengen we hem weer terug…
We hopen met een gezonde dosis tegenzin.
- Toyota C-HR GR Sport 200
- Startdatum: 19 juni 2024
- Kilometerstand: 8.450 km
- Totaal gereden: 0 km
- Gemiddeld verbruik: n.n.b.
- Tegenvallers: n.n.b.
- Leukste reactie: “Gaan júlllie Toyota rijden? Wtf!”
- Verslagen: Introductie, 2.000 km, 5.000 km.