De Car Guys zou De Car Guys niet zijn zonder Bart. Als cameraman die ook nog eens geweldig kan monteren is hij een vaste waarde voor het team. We vinden het dan niet méér dan terecht om de allereerste ’10 vragen’ te stellen aan de drijvende kracht achter Pixelfabriek Filmproducties. Bart is altijd vrolijk, zelfs als beide Car Guys weer eens druk zijn en niet doorhebben dat hij staat te wachten om te filmen. Al sinds hij zich kan herinneren is Bart bezeten van Amerikaanse auto’s en dat zie je dan ook terug in zijn autokeuze: een Ford LTD Country Squire en Crown Vic.

Wat was je eerste auto?
Mijn eerste auto was een Impala uit ’79. Als kind was de downsized B-body Chevrolet al een droom. Ik kende die vierkante sedans vooral uit de actiefilms van de jaren ’80/’90, zoals Lethal Weapon en Die Hard. Ik was daar enorm door gefascineerd. Die Impala was dus mijn eerste kennismaking met een Amerikaan, op 18-jarige leeftijd. Hij was ongelofelijk traag dankzij de lijn 6 motor en startte alleen als het ‘m uitkwam. Ik was meteen verliefd dat een auto zoveel karakter kon hebben. 

Chevrolet Impala
De allereerste van Bart: Chevrolet Impala uit 1979.

Welke auto’s heb je nu?
Op dit moment, vele USA-cars verder, heb ik een 1999 Ford Crown Victoria in Police Interceptor uitvoering als dagelijks vervoer. Snel, enorm betrouwbaar en een gigantische kofferbak voor al mijn cameraspullen. Daarnaast heb ik voor de zonnige dagen een 1977 Ford LTD Country Squire. Ik zocht al jaren zo’n ‘woodie’ en vond deze een aantal jaar geleden in Noorwegen. Dat was een fantastische roadtrip waar ik meteen heb mogen ondervinden hoe heerlijk die wagon over de weg zweeft. Een fijne testrit van zo’n 1300 kilometer enkele reis voor de LTD.

Welke muziek luister je het meeste in de auto?
Natuurlijk is de Ford LTD Country Squire voorzien van werkende 8-Track speler. Een warm, dof geluid vult het interieur met tapes van Fleetwood Mac, ABBA, Supertramp en Aerosmith. In de Crown Vic geniet ik digitaal van mijn muziek zoals de Red Hot Chili Peppers, Tame Impala en The Black Keys.

Wat is je favoriete weg of route om te rijden?
Het liefst geniet ik van mijn auto’s in Scandinavië. Heerlijk cruisen op bijna Amerikaans aanvoelende wegen door bos- en berggebieden langs de mooiste meren en rivieren.

Wat is de leukste herinnering die je hebt aan een auto of autorijden?
Mijn mooiste herinnering ontstond door een ‘ongelukje’. In mijn schooltijd ging ik veel met mijn vrienden op vakantie. Dit keer naar Zuid-Frankrijk met mijn 1978 Chevrolet Caprice Classic. Vier man plus een hele hoop bagage, de kofferbak ging bijna niet meer dicht. Op een avond reden we Monaco binnen, waar één van mijn vrienden opmerkte dat er rechtsachter rook bij het wiel vandaan kwam. Na een korte controle zagen we niks en reden we maar weer verder. Tot we plots een hels kabaal hoorde, alsof de Titanic doormidden brak. In mijn buitenspiegel zag ik ineens het rechterachterwiel met steekas en al zo onder de auto vandaan vliegen, waarna we met de trekhaak in het asfalt tot stilstand kwamen. Bijna meteen stopte er een 205’je met Franse jongens van onze leeftijd. Ze hielpen ons de auto aan de kant van de weg te krijgen en wisten wel een garage. Door die reparatie werd onze vakantie automatisch met een week verlengt en ontstond er een mooie vriendschap. We hebben nog regelmatig contact en als wij in Frankrijk, of zij in Nederland zijn, zoeken we elkaar altijd nog even op.

Ging alles altijd goed of heb je ook wel eens een enorme blunder begaan?
Nou, naast dat akkefietje met de achteras hebben we tijdens een andere vakantie in hartje Londen ook wat autoproblemen ondervonden. We reden door het drukke centrum waar we werden omringt door de typerende Engelse rode stadsbussen en zwarte taxi’s. Het was warm dus alle raampjes omlaag. We hoorde ineens een heel irritant schel metaalachtig slepend geluid. Naast ons reed een oude scooter, we keken al geïrriteerd naar die beste Engelsman. Maar toen de scooter langzaam uit het zicht raakte en het geluid net zo hard aanwezig was, stopte we toch maar even. Ja hoor, de uitlaat bleek afgebroken. Recht na het spruitstuk was de uitlaat doorgeroest en langzaam onder de auto om gaan draaien waardoor we een paar meter uitlaat achter ons aan sleepte door de straten van Londen. Niet veel later stopte er een London Cab om te vertellen dat de vonken er letterlijk vanaf sprongen. En inderdaad, we zagen een heel spoor door het asfalt. Nadat we de uitlaat vakkundig om de achteras vandaan wisten te halen, vervolgde we de rest van de vakantie met een heerlijk aanwezige V8 brom. Die schade aan het wegdek is er, nu jaren later, trouwens nog steeds.  

Heb je vrede met de Nederlandse maximumsnelheid of mag het wel een paar tandjes hoger?
Dat ligt eraan in welke auto ik zit. Voor de woodie is het meer dan genoeg, met de Crown Victoria wil ik het gaspedaal nog wel eens intrappen. Er staat niet voor niets op het dashboard: ‘USE OVERDRIVE DURING HIGH SPEED PURSUIT’.

Je hebt de laatste 5 liter benzine tot je beschikking, wat doe je ermee?
Cruisen, cruisen, cruisen! Lekker op het gemak om zo lang mogelijk te kunnen genieten. (Redactionele noot: dat is met de auto met de auto’s van Bart toch al snel tien minuten plezier)

Je krijgt een miljoen, wat koop je er voor een auto(‘s) voor?
Exact dezelfde type auto’s als ik altijd al heb gereden. Mijn droomauto’s zijn gelukkig (nog) goed bereikbaar. Zoals een 1996 Buick Roadmaster, 1971 Chrysler 300 of een 1992 Cadillac Brougham. Zolang het maar full-size is met de vering van een waterbed.

Wat is je Guilty Pleasure op autogebied?
Toch ook weer Amerikaans. Een 1982 DeLorean DMC-12, liefst met flux capacitor!