Gereden

Toyota C-HR GR Sport 200 (2.000 km)

De eerste 2.000 kilometer zit erop. We rijden een tijdje Toyota C-HR GR Sport 200 en inmiddels kunnen we wel wat zinnigs over de auto vertellen. Tijd voor de eerste update!

De eerste kennismaking…
Het ophalen van de Toyota in Raamsdonksveer bij Louwman & Parqui was er eentje zoals we dat inmiddels gewend zijn: een hartelijke ontvangst, prima koffie en daarna uitleg over de auto. Heel veel uitleg was er niet nodig overigens, de auto heeft weinig geheimen, of het moet het menu zijn waar de rijhulpsystemen worden uitgeschakeld. Na uitleg over de diverse rijmodi, wat er op dat gebied te customizen valt en over wat technische informatie kunnen we op pad.

Waar hebben we nou eigenlijk mee te maken?
Lezers die het intro over onze C-HR al hebben gelezen: spaar je de moeite, dit stukje tekst ken je al. Voor de nieuwe lezers: de Toyota C-HR, een cross-over van 4,36 meter lang (ja, groter dan de meesten denken) en 1,83 meter breed. Waar Toyota met modellen als de Corolla Verso inzet op een doelgroep die voor een iets meer behouden vormgeving kiest, komen de Japanners met steeds meer modellen die de autoliefhebber moeten aanspreken. Ow nee, niet iedere autoliefhebber, dat kan niet want de meeste hebben een zeer uitgesproken smaak. En een uitgesproken smaak heb je nodig om deze auto te kunnen waarderen. De C-HR wordt in de markt gezet als een soort alleskunner. Lekkere rijeigenschappen, genoeg ruimte voor een gezin, uiteraard de alom bekende betrouwbaarheid en degelijkheid en dan met een uitgesproken gezicht. Uit te rusten met een 1.8 viercilinder hybride met 140 pk, een 2.0 viercilinder hybride met 197 pk en een Plug-in hybride 2.0 viercilinder met 223 pk. De C-HR is er vanaf € 35.995, de GR Sport 200 die wij rijden vanaf € 51.695.

Het gaat niet om het uiterlijk? Echt wel!
We vertelden het de vorige keer al: de nieuwe C-HR is ‘even wennen’. Maar dat doet hij dus. Inmiddels lopen we met een glimlach richting de auto. Het duidelijk onderscheidende front kan ons inmiddels behoorlijk bekoren, de achterzijde is nog altijd even wennen. Op een verkeerde manier? Nee, zeker niet, maar de juist zeer gewaardeerde two tone kleurstelling maakt het tot een zeer bijzondere auto. Hoe we hem het meest waarderen? Recht van de zijkant.

Oké, het innerlijk is ook niet onbelangrijk…
Inmiddels hebben we 2.000 kilometer ervaring achter het stuur van de C-HR. Heel simpel: het is een zeer prettige leefomgeving, daar binnen in de Toyota. De stoelen bevallen op zowel korte als lange ritten enorm goed, met twee geheugenstanden voor de bestuurdersstoel. De stoelverwarming hebben we deze maanden niet nodig. Wat inmiddels wél erg went: via de app op je telefoon zet je de klimaatbeheersing van de Toyota alvast aan. Als de de auto in de hete zon staat even vijf minuten van te voren de airconditioning aan blijkt héél erg fijn te zijn. Typisch zo’n gevalletje: “Je wist niet dat je dit ging nodig hebben in je leven maar nu wil je niet meer zonder.”

Wat zit er verborgen onder dit moois?
Zoals gezegd, een viercilinder! Waar de meeste auto’s in dit segment zijn uitgerust met kleine driepitters, legt Toyota gewoon een 1.8 en 2.0 voor in de C-HR. Gecombineerd met een CVT-versnellingsbak voelt de Toyota daarmee erg volwassen aan. Geen merk ter wereld heeft zoveel hybride-ervaring als Toyota en dat merk je aan alles. De C-HR rijdt relatief veel volledig elektrisch, ook hele stukken op de snelweg. De overgang op het moment dat de brandstofmotor mee gaat helpen merk je amper, vooral het kleine witte streepje op het dashboard verraadt dat de vierpitter ook zijn werk aan het doen is. Oké, geef je flink gas dan zorgt de één-versnellings-transmissie ervoor dat je hem even goed hoort maar 99% van de tijd vergeet je het vrijwel helemaal. Door de elektromotor en de koppelrijke tweeliter heeft de Toyota overal vermogen genoeg en voelt de cross-over overal vlot aan. 

Zo groot is de C-HR dus… De toch aardige Jeep Compass ernaast oogt smaller en niet veel hoger.

Het leukste feitje over deze auto?
Vorige keer haalden we hier het glazen dak aan. Dat blijkt in de praktisch erg plezierig. Het is zonnebril-achtig donker dus je hebt nooit de neiging (tevergeefs) op zoek te gaan naar een rollo maar ondertussen voelt het dak altijd normaal aan. Zelfs als er op een parkeerplaats lange tijd de zon op staat. Verder zijn we aangenaam verrast door de JBL-audioinstallatie. Wat een goed geluid en gelukkig komt het ook écht van voor, ook de bass. Dit alles volgens onze favoriete opvatting over car-audio: “Je gaat bij een concert ook niet met je rug naar het podium staan, muziek moet van vóór komen.

Actie!
2.000 kilometer, hoe beviel dat? We hebben de auto voor alles gebruikt. Boodschappen, een roadtrip, fileverkeer; alles kwam voorbij. Wat eigenlijk het eerste opvalt is hoe volwassen de auto aanvoelt. Comfortabel-sportief, zo is het onderstel goed te omschrijven. Door de actieve schokdempers die standaard aanwezig zijn bij C-HR’s met 20” wielen is de cross-over nóóit oncomfortabel. Korte oneffenheden worden zacht weggefilterd, lange glooiingen in het asfalt worden dan juist weer zonder weeïg gevoel geabsorbeerd. GAZOO Racing, dat zich actief met het onderstel heeft bemoeid, is er in geslaagd het onderstel twee gezichten te geven. Als je rustig onderweg bent is er weinig van de dynamische capaciteiten merkbaar. Een neutrale stuurinrichting, die overigens áltijd relatief veel feedback geeft, goede filtering van het wegdek en weinig beweging in de koets maken het tot een uitstekende reisauto. Tijdens wat ritten alleen in de auto (lees: Carlo) hebben we ook de andere kant van de C-HR leren kennen. De Toyota blijkt zich ineens behoorlijk tot stuurmansauto te ontpoppen als je de grenzen op gaat zoeken. Bij één van onze favorieten bochten om dit te testen (van de A27 de A28 op en dan direct afslag 2, Utrecht Science Park) laat de C-HR ontzettend veel toe. Gas lossen (ja, met opzet, handig is het niet) wordt de achterkan iets naar buiten gegooid en voel je de auto heerlijk op de twee buitenste wielen hangen. Grip is er ontzettend veel en met wat extra druk op het rechter pedaal blijft de auto op dezelfde koers, zonder dat je maar één seconde het idee hebt dat onderstuur om de hoek komt kijken. Zéér verslavend. Korte bochten met plotselinge lastwisselingen verorbert de Japanner als een licht ontbijtje. Je hoepelt je een ongeluk via het lekker in de hand liggende en niet te dikke GR-stuur? Zeker niet, vrijwel alles kun je doen met je handen op de vaste positie. Na een bocht flink het pedaal vloeren levert een flink in de toeren klimmende 2-liter op. Dat komt natuurlijk door de ‘versnellingsloze’ CVT-transmissie.
En dan, we ontkomen er niet aan, het verbruik: de officiële opgave voor de C-HR GR Sport 200 is 4,8 liter op 100 kilometer. We hadden wel verwacht dat we dus zuinig onderweg zouden zijn maar zó zuinig??? Nee! De praktijk leert namelijk dat we na 2.000 kilometer op een gemiddelde zitten van 4,6 liter per 100 kilometer! Jawel, bijna 1 op 22! En dat dus met een 200 pk sterke tweeliter viercilinder. We hebben niet bewust zuinig gereden. 

Dit hoorden we tijdens onze test…
De reactie zijn tot nu toe opvallend te noemen. Wat het meest opvalt: vrienden en klanten die op bezoek komen en zelf iets heel bijzonders rijden kunnen de C-HR stuk voor stuk waarderen. Of dat nou eigenaren van een klassieker zijn of mensen met een dure moderne sportwagen: de looks worden, meer dan we hadden gedacht, gewaardeerd. Juist de groep met vrij normale moderne auto’s van andere merken moet nog even wennen.

Mening Maria: “Wat rijdt hij goed en snel! Oké, ik moet echt wel even wennen aan het uiterlijk, het is even wat anders dan mijn (semi)klassieke Amerikanen. Dat zal ook wel nooit veranderen, maarrrrrr… hij is leuker dan ik had verwacht. Ow, helemaal geen twijfels over de installatie trouwens, ik maak standaard een rondje extra voor ik de oprit oprij, wat een geluid!”

Mening Carlo: “Wat het meest in mijn hoofd zit is de prettige stoelen en stuureigenschappen. Ik had totaal niet verwacht dat hij zo lekker en met zoveel gevoel zou sturen. Dat nodigt uit tot veel sportieve bochten, ja. En natuurlijk, ik vind het bijzonder dat je met sportief rijden en 200 pk een verbruik hebt van 1 op bijna 22…”

Met dit gevoel brengen we hem weer terug…
Daar denken we nog even niet aan.

  • Toyota C-HR GR Sport 200
  • Startdatum: 19 juni 2024
  • Verslagdatum: 2 juli 2024
  • Kilometerstand nu: 10.720 km
  • Totaal gereden: 2.270 km
  • Gemiddeld verbruik: 4,6 l/100 km (1 op 21,7)
  • Tegenvallers: de bluetooth had even geen zin in de nieuwe iPhone. Alles wissen, opnieuw koppelen en nooit meer een probleem gehad.
  • Leukste reactie: “De wereld staat op zijn kop, ik vind een Toyota leuk!!”
  • Verslagen: Introductie, 2.000 km, 5.000 km.