1953 Chrysler Special Coupé bij Ghia
Nieuws

Chrysler met Italiaanse invloeden

Chrysler behoort natuurlijk tot de ‘Big Three’ als we het hebben over de succesvolle grote Amerikaanse autofabrikanten. Maar toch, Chrysler had het niet alleen zwaar vlak voor de overname door Fiat zo’n 12 jaar geleden, ook eind van de jaren ’40 van de vorige eeuw ging het allemaal niet vanzelf voor het merk. Deze fantastische Special Coupé van Ghia zorgde dat Chrysler weer een gewild merk werd.

Begin jaren ’40 was Chrysler nog één van de leidende merken als het ging om wegligging, verfijning en stijl. Chrysler was populair en succesvol. Maar zo snel als het succes kwam, vloog het ook weer de deur uit, aan het einde van dat decennium. Begin 1950 waren er in Amerika maar liefst elf merken die meer auto’s verkochten dan Chrysler!

Samenwerking

In deze periode werd het Italiaanse carrosseriebedrijf Ghia overgenomen door Felice Boano. Boano was eveneens zo’n kunstenaar als het gaat om de meest prachtige creaties op autogebied. Om Ghia echter meer winst te laten maken zodat het bedrijf beter levensvatbaar te houden is moet er meer productie worden gemaakt. Het bedrijf bouwt op dat moment ontzettend lage aantallen van hele dure auto’s dus er moet worden opgeschaald.

Retourtje Turijn

Het is begin jaren ’50 als de directie van Chrysler in het vliegtuig stapt naar Italië. Daar wordt een mogelijke samenwerking gezocht. Onder andere Fiat wordt dan al genoemd als partner. Het is Ghia waarmee de nieuwe voorzitter van Chrysler (KT Keller) en hoofdontwerper Virgil Exner een werkrelatie zouden opbouwen, met Luigi Segre van Ghia. Terwijl het drietal ambitieuze plannen maakt heeft Boano al genoeg gehoord en besluit Ghia aan Segre te verkopen. Daardoor staan de poorten wagenwijd open voor een mooie toekomst met Chrysler.

Het eerste wapenfeit van deze samenwerking was de Plymouth XX-500, die in 1950 werd gebouwd en in 1952 zowaar een bescheiden succes werd. De auto’s die in samenwerking met Ghia werden gebouwd werden bestempeld als ware kunstwerken. Keerzijde: de heren die op maandagochtend in de directiekamer de financiële rapporten bekeken stonden niet te springen van blijdschap. Ghia mocht van geluk spreken dat één van de belangrijkste exportmanagers van mening was dat de Chryslers met Ghia-sausje belangrijk waren voor de welvarende klanten en keurde het plan goed om zes ‘Styling Specials’ te maken. Als toegift mochten er nog twaalf auto’s extra gebouwd worden.

Duifgrijs

Deze ‘Dove Grey’ Special Coupé is één van die 18 stuks, gebouwd in Turijn. Het model werd voor het eerst op de Autosalon van Parijs in 1952 getoond. Er werden er dus 18 gebouwd, waarvan dit er eentje is. Het bouwjaar van dit exemplaar is 1953. De laatste 45 jaar bleef hij in handen van dezelfde eigenaar, die er in totaal 33.000 mijl mee reed. Er zijn lijnen van de New Yorker terug te vinden maar ook vormgeving van Lancia’s en Fiats uit de jaren ’50 is zie je terug. Kijken we naar de moderne 300C, dan zie je ook stijlkenmerken van dit model terug, zoals de bijna vierkante grille en koplampen die ver naar binnen staan. Aan de achterkant is (oké, een beetje fantasie) ook de lijn van de achterlichten en bumper te vergelijken met die van de 300C.

In bezit komen van deze waanzinnige creatie met 331 cubic inch Hemi-V8 kan. Vandaag (29 augustus) wordt deze auto geveild tijdens de veiling van Worldwide Auctioneers.