Jeep Compass Summit S 4xe 2024
Gereden

Jeep Compass 4xe Summit S

De Jeep Compass draait al even mee en is voor Jeep in Europa een behoorlijk succes geworden, er rijden er in Nederland zo’n 4.500 rond, waar (voor de volledigheid) ook nog een enkel oud model bij zit. Een tijdje geleden werd de Plug-in-Hybrid 4xe toegevoegd. Wij mochten hem meenemen voor een test en kregen daarbij ook nog eens de, in onze ogen, fijnste uitvoering mee, de S.

De eerste kennismaking…
We hebben al behoorlijk wat kilometers achter de kiezen met de Compass, in vrijwel alle uitvoeringen en motorvariaties. Niet zo lang geleden werd de 240 pk sterke Plug-in-Hybrid aan het gamma toegevoegd, tegelijkertijd met een wat sportievere uitvoering, de S. Dat wil zeggen: weg met al het chroom, een dak dat is uitgevoerd in het zwart en natuurlijk een setje fraaie wielen. Binnen is het vooral ‘Zwart!’ dat de boventoon voert, van de mooie lederen bekleding tot de hemel waarin een groot panoramadak dat open kan is te vinden. Niet alleen de hemel in de auto is donker, ook de hemel vele kilometer erboven. Onze hele testweek bestaat uit regen, druppels en vallend water. Juist. Vandaar de foto’s in de parkeergarage.

Waar hebben we nou eigenlijk mee te maken?
De Compass dus, een beetje de middensegmenten van de Jeep. De range van het merk loopt inmiddels van Avenger, via Renegade en dus de Compass naar de Grand Cherokee en de Wrangler. We maakten in 2017 voor het eerst kennis met de Compass maar inmiddels zijn we een aantal updates verder. Met zijn lengte van 4,40 meter en breedte van 1,87 is het alles behalve een kleine auto. Dat merk je niet alleen voorin, ook de passagiers op de achterbank hebben het uitstekend getroffen. Het platform waar de Jeep Compass gebruik van maakt is het FCA Small Wide 4×4-platform, dat we ook kennen van de Alfa Romeo Tonale. 

Het gaat niet om het uiterlijk? Echt wel!
Vanaf het eerste moment hebben we de Compass wel gemogen. De vormgeving is verre van spectaculair maar oogt in balans en er is genoeg Jeep-gevoel. Het front is sprekend en helemaal na de meest recente facelift staat er een behoorlijk stoere auto. Het middendeel is geen dertien in een dozijn maar ook niet van het kaliber ‘Wrangler’, logisch in deze klasse. Enige waar we niet zo’n grote fan van zijn: de chromen daklijn die achteraan omlaag loopt, onder de achterruit door. Ow, je zoekt dat op deze foto’s? Stop maar, bij de ’S’ is dat chroom uitgevoerd in zwarte lak en dus niet zichtbaar. Yeah!

Oké, het innerlijk is ook niet onbelangrijk…
Ook binnenin krijg je een glimlach, al is het ook hier niet al te spannend. Sterker nog: het interieur van de Compass is een tikkeltje bedeesd. Je ziet in kleine details, zoals de vormgeving van de grafische displays en de mooie lederen horizontale ‘balk’ die van links naar rechts over het hele dashboard loopt dat de designafdeling echt wel vrijheid had maar dat de Compass is bedoeld voor de zakelijke markt is wel duidelijk. De materialen zijn daarentegen weer heel erg mooi. In deze uitvoering is het leder ‘all over the place’, gecombineerd met mooie aluminiumkleurige details. Een groot scherm in de middenconsole is uiteraard voorzien van alles wat je vandaag de dag mag verwachten en jawel: eronder een heel knoppenpaneel voor alles rondom de klimaatbeheersing, rijhulpsystemen en rijmodi.

Wat zit er verborgen onder dit moois?
Een Plug-in-Hybrid dus. 240 pk sterk en dat vermogen wordt gehaald door een viercilinder 1.4 turbomotor met 180 pk te combineren met een elektromotor van 44 kW (60 pk). De topsnelheid bedraagt 200 kilometer per uur, de sprint naar de 100 vergt goed 7 seconden. Het verbruik is zoals altijd een klein beetje nattevingerwerk. Met de accu volledig opgeladen moet een gemiddeld verbruik van 1 op 50 in theorie mogelijk zijn. In de praktijk is dat natuurlijk een heel ander verhaal en hangt het volledig af of je daadwerkelijk stekkert. De Compass kan volgens WLTP tot 37 kilometer volledig elektrisch rijden en we kwamen tijdens een rondje ‘ons best doen’ een behoorlijk eind in die richting. Ook zonder bij te laden legt de Compass geregeld stukken elektrisch af, met name in stadsverkeer. Dat komt het verbruik natuurlijk enorm ten goede.Het onderstel is prettig comfortabel zonder de zacht te zijn. Alles is gebouwd voor comfort, waardoor het een hele prettige reisauto is.

Het leukste feitje over deze auto?
Italianen zien Jeep, en dus ook deze Compass, als Italiaanse auto’s. Sinds Fiat Chrysler van de ondergang heeft gered door het concern over te nemen verkopen Jeeps in Italië absurd goed. De Renegade en Compass staan al jaren in de Top-10-lijstjes van bestverkochte auto’s en ook de Avenger doet tegenwoordig dapper mee.

Actie!
De Jeep is gek op de snelweg. Met veel comfort en overzicht maak je lange afstanden, waarbij de aandrijving allemaal erg stil is. Oneffenheden worden mooi weggefilterd en de stuurinrichting is erg rustig. Eenmaal de snelweg af merk je ook wel dat de auto op comfort is gericht en nodigt dan ook niet uit tot een sportief potje hoeken. Die rustige stuurinrichting merk je nu ook: weinig feedback en veel bekrachtiging. Dat is geen kritiek, het is gewoon een hele relaxte auto om te rijden en dat is best prettig in een tijd waarbij iedere fabrikant voor dezelfde ‘comfortabel-maar-ook-hard-en-sportief-compromis’ lijkt te kiezen. De 240 pk haal je er wel uit maar je moet het pedaal er wel flink voor vloeren. De eerste 75% merk je dat er gezapig wordt omgegaan met de paardenkrachten, als je het pedaal nog verder indrukt word je ineens getrakteerd op een ferme duw in je rug. Ook daar dus weer: alles voor een relaxte rit, maar het vermogen is er wél. De overgang tussen elektrisch en ICE-motor merk je wel maar is nooit storend.

Dit hoorden we tijdens onze test…
We hoorden vooral reacties over de uitvoering en de prachtige kleur. Die kleur is toevallig ook onze favoriet. Wij noemen hem steeds ‘Jeans Blue’ maar hij blijkt ‘Blue Shade’ te heten. 

Met dit gevoel brengen we hem weer terug…
Het blijft een verdomd keurige auto, de Compass. In zijn huidige gedaante blijkt dat de tijd hem ook gunstig is gestemd, hij oogt nog steeds modern en fris. De Compass 4xe is er vanaf een slordige € 46.690 en gaat als Summit (S) en Trailhawk net de € 50.000 voorbij.

Jeep Compass Summit S 4xe 2024