Nieuws

OMG: vier maal Vector in de aanbieding

Iedereen die ons ook op social media volgt (zoals Facebook, Instagram en LinkedIn) heeft het ongetwijfeld meegekregen: Maria was niet weg te slaan bij de Vector die tentoon staat gesteld bij de Supercars of the 90s van het Louwman Museum in Den Haag. Volledig begrijpelijk want het is een indrukwekkend stuk autohistorie, dat helaas niet zo heel lang duurde. Nu wordt er vier maal een Vector geveild.

Wetende dat Maria helemaal in love is met de Vector W8, zat ik natuurlijk op het puntje van mijn stoel toen ik dit bijzondere viertal tegenkwam. Wellicht met wat bijleggen bij de 166 V6 zou ik een eindje moeten komen, toch? Mwoah, nee. Het toen door gebrek aan succes ter ziele gegane Vector heeft inmiddels zo een bijzondere naam dat de prijzen tot hoog in de hemel schieten. Helaas voorlopig dus geen Vector met DeCarGuys-bestickering op de omhoog scharnierende portieren maar wie weet is het wat voor jou!

Jerry Wiegert

Vector was misschien wel één van de meest ambitieuze en compromisloze supercarbouwers uit zijn tijd. Opgericht door Jerry Wiegert bouwde het extreme, op de vliegtuig-gebaseerde supercars met enorme vermogens. Met naar schatting zo’n 40 gebouwde auto’s viel het doek, na al eens te zijn overgenomen. Financiële en juridische problemen lagen daaraan ten grondslag. Dat klinkt als mismanagement maar vergeet niet dat ook merken als Porsche, Lamborghini en Ferrari in de jaren ’80 niet hun meest succesvolle jaren hadden. Normaal zie je eigenlijk nooit een Vector te koop staan maar met RM Sotheby’s veiling in Monterey in het vooruitzicht, kun je je slag slaan. Op 16 augustus gaan er namelijk vier (ja, VIER) Vectors onder de hamer.

Vector W8

1991 Vector W8

We beginnen maar gelijk met Maria’s favoriet, de W8. Wiegert noemde zijn bedrijf niet voor niets een Aeromotive-bedrijf, het ontwerp van zijn auto’s moesten zo dicht mogelijk bij dat van een gevechtsvliegtuig komen. Zowel het uiterlijk als ook het interieur vertonen sterke gelijkenissen met de jet fighters uit die tijd.

Onder de motorkap een 600 pk sterke 6.0 liter Rodeck V8. Nieuw kostte de Vector een slordige 500.000 dollar. Eind jaren ’80 dus heh, een Ferrari 308 GTB maakte je zo’n $ 60.000 armer, een instap-911 kon je al krijgen voor zo’n $ 35.000. Kijk je naar het dashboard dan heb je het gevoel in een vliegtuig te zitten, inclusief digitale schermen die rechtstreeks uit een straaljager lijken te komen. De topsnelheid wordt door de diverse experts nogal uiteenlopend ingeschat. We horen hier en daar 320 km/u maar ook 387 km/u komt voorbij. Een praktijktest kunnen we niet vinden.

Vector W8

Dit exemplaar stamt uit 1991 en daarmee is het een redelijk late W8. De auto heeft slechts 2.643 mijl gereden in al die tijd.

Geschat wordt dat de W8 tussen de $ 800.000 en $ 1.000.000 oplevert. Kopen? Klik hier.

1993 Vector WX-3

1993 Vector Avtech WX-3 Prototype

Op de Autosalon van Genève was in 1992 het prototype van de WX-3 te bewonderen. Nog zonder motor als een soort dummy. Een jaar later was het zover: een nieuw prototype, voorzien van een monsterlijke 7.0 liter V8 die 1.000 pk zou moeten leveren! Daarmee vliegt de WX-3 in 3,3 tellen naar de 100 en heeft het model een topsnelheid van 248 mijl per uur, 396 km/u dus!

De WX-3 oogt niet alleen extreem, de bouwwijze is dat ook, door gebruik te maken van kevlar en carbon, in die tijd uiterst zeldzaam. Wellicht mede door de prijs van van $ 765.000 kwam het nooit verder dan het prototype-stadium. Het desbetreffende prototype, dat je dus hier op de foto’s ziet is onlangs gerestaureerd voor zo’n 300.000 dollar.

Geschatte opbrengst? Tussen de $ 1.300.000 en $ 1.500.000. Kopen doe je hier.

1993 Vector Avtech WX-3 Roadster Prototype

Er waren slechts twee prototypes van de WX-3, de tweede zie je hier. De Roadster had een iets tammere motor aan boord, de zevenliter had ruimte gemaakt voor een nog altijd niet lullige 6.0 twinturbo V8 met 625 pk. Bij de Roadster is vooral de raamlijn anders en lopen de zijramen heel mooi weg. Ook de achterspoiler is lager, het geeft de auto een nog plattere uitstraling. Ook deze WX-3 had een Turbo-Hydramatic 425 transmissie van General Motors, die hielp om de auto meer dan 320 km/u te laten halen.

De auto is onlangs gerestaureerd en weer in zijn originele kleur gespoten. Niet gebruikt? Zeker wel! Dit exemplaar heeft inmiddels 89.000 mijl op de teller staan, zo’n 145.000 kilometer.

Geschatte opbrengst? Tussen de $ 1.300.000 en $ 1.500.000. Kopen doe je hier.

1996 Vector M12

1996 Vector M12

Vector is dan al even in handen van Megatechm het bedrijf dat dan ook net Lamborghini heeft overgenomen van Chrysler. MegaTech hoopt een soort ultieme Amerikaans-Italiaanse supercars te kunnen bouwen. Op de Detroit Motorshow presenteert de fabrikant de M12. Hoewel hij nog aardig op de WX-3 lijkt, is hij gebouwd op het chassis van de Lamborghini Diablo. En ook de V12 motor wordt bij het merk met de stier uit de schappen getrokken. Met ‘slechts’ 500 pk was het nog altijd zo’n beetje het sterkste dat je op dat moment kon kopen.

Het ging nog altijd niet goed bij Vector en na de motoren in ontvangst te hebben genomen, lukte het Vector niet om Lamborghini de centjes over te maken. Als goedmaker wilde Vector een W8 aan Lamborgini geven. Vreemd genoeg stemde Lamborghini in met dat voorstel. Niet veel later ging Lambo naar Audi en werden de motoren niet meer aan Vector geleverd. Het was zover: het doek viel voor één van de meest extreme autobouwers ooit. Deze M12 is één van slechts 17 gebouwde auto’s die in deze tumultueuze tijd werd gebouwd.

Deze M12 is het koopje van de reeks, met een geschatte opbrengst van $ 400.000 tot $ 600.000. Klikkerdeklik.

Het is voor al duidelijk: wij gaan binnenkort nog maar even bij het Louwman Museum kijken…