Lancia Ypsilon Nefkens De Meern, Miki Biasion
Nieuws

Merk met de meeste titels terug in rallysport!

Het merk met de meeste wereldkampioenschappen rally op naam is terug in de rallysport. Lancia-dealer Nefkens in De Meern heette ons welkom voor een kennismaking met de nieuwe Ypsilon. Samen met tweevoudig wereldkampioen Miki Biasion de Lancia Ypsilon Rally 4 HF bekijken, het kán slechter. De Ypsilon is uitgerust met een brandstofmotor, mechanisch sperdifferentieel en handgeschakelde versnellingsbak.

We konden eerder al kennismaken met de nieuwe Lancia Ypsilon. Tijdens de introductie van de nieuweling in Italië konden we al (statisch) kijken naar de superversie, de HF. In De Meern is het niet de straatlegale HF die we te zien krijgen maar de auto die is bedoeld voor de autosport, de Ypsilon Rally 4 HF. Uitgerust met een 1.2 driecilinder turbo met 212 (!) pk moet de kleine lichtgewicht een absolute knaller zijn om mee op pad te zijn.

Miki Biasion

Tijdens het event praten we ook met Miki Biasion, die vooral niet raakt uitgekeken op de Lancia Delta Integrale in Martini-uitdossing van MCC Racing. Die auto is aanwezig om de link met het verleden extra kracht bij te zetten. Ook op de nieuwe Yp zijn de kampioenjaren te lezen: 1974, ’75, ’76, ’83 en ’87 tot en met ’92 zijn allemaal op de flanken van de Ypsilon te vinden. Biasion testte de Ypsilon Rally 4 HF en droeg bij aan de ontwikkeling van de auto door feedback te geven op aspecten zoals afstelling, remmen en motorkalibratie. Hij is meer dan enthousiast over de nieuwe Rally 4 HF, die in zijn eigen woorden ‘extreem comfortabel’ is. “Voor een rallyauto dan”, voegt hij er snel aan toe. Biasion is te spreken over het gemak waarmee je hard kunt gaan met de Lancia.

Serieuze aanpak

Dat Lancia de terugkeer serieus lijkt aan te pakken blijkt wel als Eugenio Franzetti aan het woord is, de nieuwe directeur van Lancia Corse HF: “Het is een spannend moment voor Lancia. We zijn klaar om volgend jaar de Lancia Ypsilon 4 HF te introduceren en terug te keren naar de rallysport.” Met de Ypsilon Rally 4 HF maakt Lancia zijn opwachting in de rallywereld, met een sterke focus op jonge coureurs en een passie voor competitie. “De Ypsilon Rally 4 HF is de perfecte keuze voor rallyliefhebbers en belooft een serieuze kandidaat te worden in de Rally4-klasse en de tweewielaangedreven kampioenschappen”, aldus Franzetti.

Lancia Club Nederland

Ook de Lancia Club Nederland was weer aanwezig met de nodige zeer enthousiaste leden. Het is mooi om te zien hoe de club de toekomst van het merk omarmt. Biasion was het daar merkbaar mee eens, hij nam alle tijd om ervaringen te delen met leden en zelfs twee auto’s en een race-overall te signeren.

Goede sfeer

Concluderend waren het zowel de Ypsilon als de sfeer die ons positief stemmen voor de toekomst van Lancia. Ook is het mooi om te zien dat er qua livery voor de rally-Yp wordt teruggegrepen op de klassieke Martini-Delta’s. Uiteraard zijn de kleuren van Martini beschermd dus is er geen blauw gebruikt. Het is echter meer dan duidelijk waar de roots van de stickers liggen.

Lancia Ypsilon HF met 280 pk

Uiteraard zijn we erg benieuwd wat we allemaal gaan zien van deze terugkeer in de sport. Ook zijn we ontzettend benieuwd naar de komst van de Ypsilon HF. Deze hot hatch met 280 pk deelt zijn techniek deels met de Alfa Romeo Junior Veloce. Als we even terugdenken aan de enorme lol die we met die auto hadden dan moet het haast wel goedkomen met de super-Yp.

Dealers

Naast de spannende vooruitzichten in de rallysport, keerde Lancia dit jaar ook terug in Nederland met vijf nieuwe showrooms op strategische locaties. In Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Zwolle is de nieuwe Lancia Ypsilon met volledig elektrische aandrijving of als hybridevariant uitgebreid te ontdekken.