Waarom de Lancia Fulvia Concept niet in productie ging…
In 2003 verrast Lancia liefhebbers op de Autosalon van Frankfurt met een waanzinnige creatie: een nieuwe versie van één van de meest populaire en geprezen modellen van het merk ooit, de Fulvia coupé. Menig autoliefhebber zit tijdens het minuutje stilte voorafgaand aan het eten te bidden dat de Lancia in productie gaat. De gebeden worden niet verhoord. Tijdens ons bezoek aan de Heritage Hub in Turijn horen we, uit eerste hand, waarom de Fulvia er niet kwam.
Het concept is simpelweg briljant: een lichtgewicht sportwagen op basis van bestaande ingrediënten. Centro Stile tekent een fenomenale koets op het platform van de Fiat barchetta. Ook diens techniek wordt gebruikt, waardoor de auto geen kleimodel of lege mule is, maar een 100% functionerende auto. Slechts 990 kilogram zwaar en uitgerust met de 1.8 (nou ja, met 1.747 eigenlijk een 1.7) viercilinder die onder andere te vinden is in de barchetta, maar ook dienst doet in de Coupé Fiat en Punto HGT. Bij de Lancia met 140 pk zelfs 10 pk sterker dan in andere modellen.
Lichtgewicht
Het lage gewicht is aan meerdere feiten te danken. Als eerste is er de basisauto, de barchetta dus. Die heeft een ‘massa leeg’ van 1.048 kilogram. De Fulvia Concept is voorzien van een aluminium koets en dus is de coupé (waarbij het dak zoals je ziet weinig gewicht met zich meebrengt) nog lichter dan de donor. Uiteraard vermoed iedereen terecht dat het in de productieversie om een stalen carrosserie zal gaan en dat het gewicht ergens tussen dat van de barchetta en dat van de Coupé 1.8 (1.180 kg leeg) zal liggen. Maar dan nóg zal het een enorm vermakelijke auto zijn.
Kom maar op!
Het was direct duidelijk: er was markt voor de Fulvia. Lancia ontving een grandioos aantal lovende reacties op het model en productie lijkt dan ook bijna vanzelfsprekend. Maar helaas. Ook de helft van De Car Guys, die in dat jaar net zijn nieuwe Punto 1.8 HGT Abarth met dezelfde motor bij de dealer ophaalt, droomt ervan de hatchback met de tijd in te kunnen ruilen op de sportieve coupé. De Fulvia komt ook op een perfect moment: na eyecatchers van Fiat in de vorm van de barchetta en de Coupé en de GTV ‘916’ van Alfa Romeo die in 2003 zijn laatste facelift in gaat zou de Lancia een perfecte voortzetting kunnen zijn in deze klasse.
Helaas…
Het slechte nieuws komt een tijdje later: hoewel men intern graag zou zien dat de Fulvia de weg naar productie zou vinden gaat er een streep door het project. Twee oorzaken liggen ten grondslag aan het schrappen van de o-zo-leuke coupé. Als eerste is er wat gerommel in de top van het bedrijf, al zou je kunnen zeggen dat dat decennialang het geval is geweest en er toch ook genoeg leuke auto’s wél in productie gingen. Nee, de echte oorzaak ligt ergens anders, zo hoorden wij tijdens onze privérondleiding bij de Heritage Hub van één van de betrokkenen bij het project.
Einde verhaal
De werkelijke reden is vrij logisch te noemen. De homologatie voor het dan best oude platform van de barchetta loopt in 2003 namelijk op zijn eind. Een bestaand model kan dan nog wel even door maar een nieuw model op dát platform gaat niet meer lukken. En dus wordt er door FCA gekeken of het op platform kan dat op dat moment voor Alfa Romeo wordt ontwikkeld, dat van de Brera. De ontwerpers van de Fulvia wordt gevraagd iets nieuws te maken op basis van het grotere en veel zwaardere platform. De ontwerpers zien daar niet zoveel in: de Fulvia moest een kleine, lichte sportcoupé worden. Einde verhaal dus, maar wellicht wel een beter scenario dan wat we als productieversie hadden gezien.
Hieronder onze reel van het bezoek aan de Heritage Hub, waar we een rondleiding van ontwerper Roberto Giolito kregen. De Lancia Fulvia Concept is er ook in te zien.