LeesvoerNieuws

Jeep’s Head of Design Daniele Calonaci: Jeep is als pizza

Jeep trok onlangs het doek van de gelimiteerde Avenger The North Face Edition. Er worden er 4.806 van gebouwd en daarmee lijkt het aantal misschien wel het meest lukraak gekozen aantal dat er is voor een speciale uitvoering, maar schijn bedriegt. Carlo vloog naar Turijn om er, in een gesprek met Jeep’s Head of Design Daniele Calonaci, achter te komen waarom de Avenger zo’n enorm succes is.

Daniele, hoe kan het dat Jeep zo’n absurd succes is in Italië?
“Jeep heeft inderdaad een enorme markt veroverd in Italië. Mensen houden van het merk, dat zie je vooral terug aan de compactere modellen, de Renegade en Compass en natuurlijk nu de Avenger, die als een malle verkopen. Italianen hebben Jeep in hun hart gesloten en voor hen voelt het merk sinds de overname een beetje Italiaans aan. Italië heeft bergen, heuvels, sneeuw, onverharde wegen, Jeep lijkt wel gemaakt voor het land. De Avenger is de spijker op de kop voor Italië: compact maar wel in staat alles te doen. De Jeep Avenger 4×4 kan alles aan waar Italianen onderweg mee te maken hebben.”

Jeep Daniele Calonaci

De Avenger

Al jaren volg ik je online, naast enorm Jeep-gek zie ik veel schetsen voorbijkomen van klassieke 500’s en Panda’s. Compacte auto’s. Hoe was het om te horen dat je aan de gang mocht met een compacte Jeep?
“Ik sprong een gat in de lucht, ik ben inderdaad een enorme Jeep-fan. Een kleine auto met de ziel van Jeep ontwerpen was geen gemakkelijke opdracht. De opdracht luidde ‘100% Jeep in 4 meter auto’. Het moest dus een kleine auto worden maar wel gespierd, hoog, met 360 graden bescherming en natuurlijk grote wielen. Een bijkomende hindernis was dat de auto absoluut ruim moest voelen. Als je in de auto zit moet je je niet opgesloten voelen. Klanten van Jeep verlangen ruimte, en een ruimtelijk gevoel, zeker ook achterin. Vergeet niet, die 4 meter is ongeveer gelijk aan de lengte van oude Punto!”

Het account van Daniele is meer dan het bezoeken waard. Klik op de afbeelding om naar zijn Instagram-account te gaan.

Ieder model een eigen ziel

Gelukkig maakt Jeep gelukkig geen gebruik van het verbreden/versmallen/verhogen/verlagen van bestaande modellen om een nieuw model te creëren, zoals bijvoorbeeld Tesla en Audi dat doen, brengt dat moeilijkheden met zich mee?
“Dat klopt, dat is een keuze van Ralph Gilles, Chief Design Officer van Stellantis. En daar ben ik heel erg gelukkig mee! Ieder model moet een eigen ziel hebben, een eigen, niet te verwarren uitstraling. We hebben grofweg twee lijnen bij Jeep. ‘Rough and Tough’, zoals de Wrangler en de Renegade. Vierkant vormgegeven, ruig, het ademt functionaliteit. Aan de andere kant hebben we meer de ‘Urban Way’, zoals de Grand Cherokee en zijn kleine broertje, de Compass. Eigenlijk zit de Avenger daar tussenin. Elegant, plezier, maar ook ruig en functioneel.
Het is niet moeilijk om volgens dit concept te werken als je écht van ontwerpen houdt. De historie van het merk is zo omvangrijk, met zijn karakteristieke 7 sleuven in de grille, de brede spatborden en vierkante, gespierde vormgeving. Met die ingrediënten is het heerlijk om iets helemaal nieuws te ontwerpen. Het is eigenlijk een beetje als een pizza: je weet de vorm, je hebt vaak grotendeels dezelfde spullen tot je beschikking maar het verschil in de smaak en de vorm is altijd enorm.” Daniele glimlacht: “Op vrijdag gaan we altijd met het team pizza eten, op zoek naar nieuwe varianten, de Jeep-pizza hebben we nog niet gevonden”.”

Jeep Daniele Calonaci
Daniele, vlak voor de start van een downhill-race in zijn Barbie-Jeep.

Geen retro voor Jeep

Jeep heeft wel kenmerken van vroeger maar doet niet aan retro?
“Nee, dat willen we niet. De Wrangler is een speciaal geval, dat is onze 911, onze 500. Klanten willen déze Wrangler, niet een compleet gemodificeerde. We zijn heel gelukkig met die klanten, we willen hun geven wat ze het liefste willen, we willen een beetje voor ze zorgen. De Wrangler is eigenlijk een auto van onze klanten, niet van ons. Maar bij de andere modellen vind je geen retro-vormgeving. Je zegt met retro eigenlijk: ‘we vinden wat we in het verleden hebben gemaakt zo belangrijk dat we niet teveel naar de toekomst willen kijken’. Jeep wil het verleden wel degelijk eren, maar in een nieuwe jas presenteren.

Ik zeg het altijd zo: de historie en het verhaal van een merk zijn als de springplank die je nodig hebt voor een sprong. Als je een geweldige springplank hebt, kun je ook een fantastische sprong maken. We behandelen onze geschiedenis met zorg, maar gebruiken er alleen wat elementen van. We hebben een verleden en een toekomst, onze modellen moeten daar precies tussenin zitten.”

Jeep Daniele Calonaci
Daniele Calonaci bij zijn trouwe Jeep Wrangler, die niet alleen maar voor de show dient.

En dan The North Face Edition, hoe leuk is het om een model dat je zelf hebt ontwerpen aan te kleden tot zo’n speciale editie?
“Dit project was echt een geweldige reis. Echt een samenwerking om trots op te zijn. Twee jaar lang zijn we bezig geweest, met dit als resultaat. We hadden nauw contact met het team van The North Face. Ik weet de eerste brainstorm, hier waar we nu staan, nog goed. Ik had een Avenger neergezet maar ook mijn Wrangler. Jij weet dat al omdat je me volgt op social media, maar ik ben ongelofelijk gek op ruig terreinwerk, mijn auto zit áltijd onder de modder, véél modder. En hij lag nog vol met spullen, erin en erop. Ik wilde laten zien wat de Wrangler is voor veel klanten, dat gevoel moest terugkomen in de Avenger The North Face. Dat merk heeft namelijk grote gelijkenis met Jeep.

Ik ben een echte offroader en dus heel veel buiten in de natuur, ik heb dus ook veel spullen van The North Face. Toen we de historie indoken van beide merken bleken er zoveel overeenkomsten te zijn. Beide merken zijn enorm pragmatisch, beide merken houden van een nuchtere en realistische manier van benaderen. De samenwerking voelde ongelofelijke natuurlijk, de beste die ik me had kunnen wensen.”

Ow, Daniele, wat is nou die 4.806 stuks?
“Haha, dat is de hoogte van de Mont Blanc, de hoogste berg van Europa. Je vindt het op de nodige plekken terug, zoals in de grille en op de bijzondere vloermatten.”

Jeep Avenger The North Face Edition

De speciale uitvoering is meer dan een leuk kleurtje. Er is veel werk gemaakt van deze uitvoering, die ons qua gevoel een beetje doet denken aan de Fiat 500 ‘by Diesel’ van rond 2010. Speciale materialen, leuke gimmicks en een heel pakket dat je bij aanschaf ontvangt maken het af. The North Face Exploration Pack, die je ontvangt bij de Avenger, bestaat onder andere uit een tent, duffeltas en waterfles.

De kenmerkende kleur Summit Gold van het pakket, een verwijzing naar de legendarische tint van The North Face, is een onderscheidend en herkenbaar kenmerk van de samenwerking. Vrijwel alle details zijn uitgevoerd in Summit Gold, de kenmerkende kleur waar het voor The North Face allemaal mee begon. De kleuren waar voor gekozen kan worden zijn Storm Grey, Volcano Black en Snow White. Onze favoriet? Storm Grey, dat vlak grijs lijkt, maar wel degelijk een mooie metallic tint is. De anti-reflecterende motorkapsticker wordt aangevuld met het The North Face logo.”

De aankleding van het interieur is ook geïnspireerd op de natuur. Het dashboard bevat topografische lijnen met een silhouet van Mont Blanc en de inscriptie ‘One of 4806’, weergegeven onder het Avenger-logo. De op maat gemaakte vloermatten zijn ontworpen met een 3D-bergprofiel. De stoelen zijn bekleed wasbare materialen en worden geaccentueerd met een Summit Gold omlijsting. Ze bevatten ook een exclusief ontwerpdetail dat doet denken aan de beroemde puffer jackets van The North Face. De elastische straps op de rugleuningen doen op hun beurt denken aan die van de rugzakken van The North Face.

De uitrusting omvat verder een reeks aantrekkelijke functies, zoals multi-colour ambient lighting, een navigatiesysteem, een verwarmbare voorruit en stoelverwarming voor comfort tijdens winterexpedities.

De Jeep Avenger 4xe is nu te bestellen in de uitvoering Upland voor prijzen vanaf € 39.150. De gelimiteerde The North Face is leverbaar vanaf € 44.150.