Jaguar 00: kom maar op!
Toen Jaguar in 1961 de E-Type presenteerde op de Autosalon van Genève was de wereld in shock. Jaguar plaatste twee auto’s op de stand, die beiden zorgden voor openvallende monden van het aanwezige publiek. Nu, 63 jaar later, doet Jaguar hetzelfde. Alleen is het publiek nu online te vinden en zijn de meningen iets verdeelder. Terecht?
Jazeker, ook wij zitten enigszins beduusd, onthutst, naar het beeldscherm te kijken als we de eerste en profil afbeelding van de Jaguar 00 (zero zero) zien. Na de presentatie van het nieuwe logo (mwoah) en de commercial (blegh) is de auto aan de ene kant een verademing maar tegelijkertijd zorgt de auto ook voor error in ons hoofd. Is dit het nieuwe Jaguar?
Design
Alsof het design nog niet voldoende shockeert, gooit Jaguar er ook nog maar twee uitgesproken kleuren overheen. London Blue en Miami Pink. De reacties online zijn niet mals. Lacherig bijna, menigeen denkt dat we hier te maken hebben met een uiterst vroege 1 april-grap. Maar nee, dit is Jaguar’s voorproefje op de toekomst. En heel eerlijk? Wij willen hem wel.
De enorm lage daklijn lijkt bijna op die van een gechopte jaren ’50 Amerikaan. De brede, ronde wielschermen breken met de belachelijk lange horizontale lijn. En dan die motorkap, die in dit geval eigenlijk geen motorkap is. De 00 is namelijk volledig elektrisch. Die motorkap is niet functioneel, maar wel waanzinnig. Dan de bolle rug, samen met de lange motorkap eigenlijk de enige verwijzing naar de eerder aangehaalde E-Type. Dezelfde contouren, dezelfde lengte, dezelfde bolling. Een achterruit? Die ontbreekt. Wel heeft Jaguar een panoramadak geplaatst. Echter wel met smalle banen in carrosseriekleur, waardoor je van de zijkant eigenlijk niet ziet dat er via het dak licht naar binnen komt.
Wennen? Ja natuurlijk, en niet zo’n klein beetje. Maar tegelijkertijd: vooral liefhebbers van klassieke auto’s roepen steevast dat nieuwe auto’s op elkaar lijken. Nou zijn we het daar ten eerste niet mee eens, maar belangrijker: nu komt Jaguar met iets héééélemaal nieuws en nu vinden diezelfde mensen het gek. Het hele probleem is dat de mensen die zo leunen op het klassieke Jaguar de laatste decennia amper Jaguars kochten. Daardoor zag Jaguar zich genoodzaakt een nieuw koperspubliek te vinden, met gewonere auto’s. De F-Type daargelaten was het de laatste jaren allemaal niet meer zo bijzonder. Laten we niet vergeten dat Jaguar ooit begon met exclusieve, baanbrekende auto’s. En dat is waar Jaguar nu weer naartoe wil.
Productieplannen
Nee, deze 00 gaat niet in productie. We moeten geduld hebben tot eind 2025, begin 2026 voor de eerste productieauto wordt voorgesteld. Wat dat wordt? Een vierdeurs GT, die sterk geïnspireerd is op deze 00. De naar boven openslaande deuren verdwijnen natuurlijk, wie weet de dichte achterruit ook wel (die mag van ons blijven zitten). Wat blijft is de elektrische aandrijving, waarmee de Jaguar volgens het merk straks zo’n 770 kilometer ver komt. Goed nieuws: de auto wordt gewoon in het Verenigd Koninkrijk gebouwd.
JLR
Moederbedrijf JLR gaat goed. Jaguar mag de laatste jaren dan een zinkend schip zijn, JLR is dat allesbehalve. Het concern heeft diepe zakken en genoeg tijd. Hoe graag we ook Jaguars in de showroom hadden zien staan de komende maanden, het kan wel eens een goede zet zijn de stekker er even helemaal uit te trekken en opnieuw te beginnen. Genoeg liefhebbersmerken hebben de laatste jaren aangetoond dat voort blijven sukkelen ook niet de weg is.
Jaguar gaat auto’s maken die indruk maken, waarvan sommige mensen stijl achterover zullen slaan en anderen het met lede ogen zullen aanschouwen. Hopelijk zitten de kopers in de eerste groep, we gunnen het Jaguar namelijk enorm.