Toyota C-HR GR Sport 200 (10.000 km, video)
Een half jaar lang reden we Toyota C-HR GR Sport 200. En ja, dan kun je dus wel zeggen dat het als je eigen auto gaat voelen. Inmiddels is de verkoopknaller met GAZOO Racing pepers weer terug bij zijn baas in Raamsdonksveer. Tijd om de balans op te maken.
De eerste kennismaking…
De eerste kennismaking vond plaats in juni. Daarover lees je alles in dit eerdere bericht. Een paar maanden later vlogen we, door veel buitenlandse trips, de 5.000 kilometer al door. Ook daarover lees je alles hier op de website.
Waar hebben we nou eigenlijk mee te maken?
Je kon het in de vorige tests ook al lezen, nog één keertje dan. De Toyota C-HR dus, 4,36 meter lang en qua formaat geschikt voor een gezin van vier (jong)volwassenen. De auto is ‘iets hoger’ maar ook weer geen enorme SUV dus het houdt het midden tussen tal van segmenten. Alle versies zijn hybride (140 pk 1.8 viercilinder of 197 pk 2.0 viercilinder) of plug-in-hybride (223 pk 2.0 viercilinder). De C-HR is onlangs wat in prijs verlaagd en is er nu (17 december 2024) vanaf € 34.695. Onze uitvoering, de GR Sport 200, kost € 47.195 maar inmiddels is de Plug-In Hybrid met 220 pk er voor precies dezelfde prijs. Die zouden wij dus nemen.
Het gaat niet om het uiterlijk? Echt wel!
Eerlijk is eerlijk: hoe langer we hem rijden, hoe leuker hij wordt! Na een half jaar via het keukenraam naar de excentrieke Japanner te kijken, zijn we hem meer en meer gaan waarderen.
Ook de reacties van bekenden zijn boven verwachting. Sterker nog: hij wordt algemeen behoorlijk positief ontvangen, zelfs door de Amerikanen-liefhebbers uit Maria’s kennissenkring. Veel gehoorde opmerking: ‘Hij is veel groter dan het lijkt op de foto’s!’ Hoewel deze zilvergrijs-zwarte uitvoering in eerste instantie onze favoriete keus was, zouden we nu wellicht eerder voor een goud-zwarte of rood-zwarte gaan.
Pluspunten: lekker hoekige looks en eigen gezicht. We zijn de uitstraling heel erg gaan waarderen!
Minuten: deurgrepen die naar buiten komen sub-optimaal. En toch wil je dat dat C-HR in de lichtbalk achter oplicht tijdens het rijden. Maar dan mag wettelijk niet…
Oké, het innerlijk is ook niet onbelangrijk…
De C-HR is tegen alle verwachtingen in een behoorlijke rijdersauto en zo is het interieur dan ook samengesteld. Zeer prettige stoelen, hoge taillelijn van de zijruiten waardoor je een diepe zit hebt en een optimale positie van het stuur: je rijdt hier moeiteloos vele uren achter elkaar in en hebt dan nog plezier ook. Materialen ogen na een half jaar en tienduizend kilometer nog net zo nieuw en op ongewenste rammeltjes hebben we de Toyota niet kunnen betrappen.
Aan bergruimte geen gebrek, in de middenarmsteun kunnen genoeg prullaria weggestopt worden en het dashboardkastje heeft een fatsoenlijk formaat. De draadloze oplader in de middenconsole werkt zo goed als het gaat in auto’s (lees: een kabeltje laadt sneller maar dit gaat prima) en we zijn inmiddels aardig gewend aan het dashboard, de instellingen en het grote multimedia-scherm.
Pluspunten: stoelen, zithouding, afwerking, functies en de fysieke knoppen. Grote schermen werken zeer prettig.
Minpunten: niet super geschikt voor lange mensen achterin, ramen achter heel hoog en klein dus kleine kinderen zien niets.
Wat zit er verborgen onder dit moois?
Vlot, belachelijk zuinig en ultra betrouwbaar: weinig op aan te merken dus! De motor is goed en prettig, de CVT ‘versnellingsbak’ zorgt voor een hele rustige rijervaring bij normaal gebruik. Geen schakelmomenten zorgen voor veel rust aan boord. Tijdens sportief gebruik is zo”n CVT natuurlijk minder verleidelijk dan een handgeschakelde versnellingsbak of automaat met flippers en échte verzetten. Hou je je een beetje in, rij je met gemak ‘4,4 a 4,5 liter per 100 kilometer’ en zuiniger kan als je echt je best doet. Aan de techniek van de Toyota kun je merken dat het merk ontzettend lang ervaring heeft op het gebied van hybride-aandrijving. Sterke motoren met een ongelofelijk laag verbruik en zeer goede rijeigenschappen lijken de beste compromis van vandaag de dag te zijn. Toen Toyota ooit begon met hybride auto’s werd het merk wel eens bekritiseerd dat hybride slechts een tussenoplossing zou zijn maar het lijkt er meer en meer op dat hybride-techniek de toekomst is. Daardoor heeft Toyota nu een enorme voorsprong.
Het leukste feitje over deze auto?
De nieuwe C-HR is volledig Europees. Ontwerp, productie en de beoogde markt.
Actie!
De eindstand van de C-HR? 10.400 kilometer gingen er onder de wielen van de C-HR door in het afgelopen half jaar. Van een roadtrip naar Reims, tot kinderen naar school brengen en van boodschappen doen tot vele ritjes naar klanten, autoimporteurs en het vliegveld. De C-HR zag meerdere keren België en Duitsland: langere ritten dus. Tijdens onze maanden kreeg de auto zijn 15.000-beurt en daar was uiteraard verder niets aan te merken op de Toyota.
Wat de C-HR het beste beschrijft? Je trekt de auto aan, de geweldige JBL-installatie begint gelijk je favoriete muziek af te spelen en met 200 pk is de auto overal voldoende snel.
Ow, het verbruik? Dar varieerde in de maanden van 4,2 a 4,3 liter per 100 kilometer tot 5 liter per 100 kilometer bij stevig gebruik.
Dit hoorden we tijdens onze langeduurtest…
Opvallend veel positieve reacties, van de meest uiteenlopende mensen.
Met dit gevoel brengen we hem weer terug…
Dat hebben we inmiddels gedaan dus. Met tegenzin.
Toyota C-HR GR Sport 200
- Startdatum: 10 juni 2024
- Verslagdatum: 1 augustus 2024
- Kilometerstand: 18.920 km
- Totaal gereden: 10.400 km
- Gemiddeld verbruik: 4,7 l/100 km (1 op 21,2)
- Tegenvallers: de reservetank meldt zich wel heel vroeg.
- Leukste reactie: een foto van een voorbij ganger en inmiddels twee duimen.
- Verslagen: Introductie, 2.000 km, 5.000 km, 10.000 km.