
Toyota CHR+: maatje groter
Vorige week waren we in Brussel om kennis te maken met de toekomst van Toyota. Komende tijd lees je er alles over maar we trappen af met één van de belangrijkste modellen voor de Nederlandse markt: de Toyota C-HR+. Een maatje groter dan de C-HR en volledig elektrisch.
Dat we te spreken zijn over de C-HR kon je al geregeld lezen op onze website. We waren dan ook erg benieuwd wat we te zien zouden krijgen in Brussel, toen we begrepen dat er een grotere C-HR getoond zou worden. Een gevalletje ‘copy-paste’ en vervolgens 110% vergroten maar? Zeker niet, de C-HR+ blijkt een totaal nieuw model te zijn, op basis van het e-TNGA platform.

Toyota C-HR+
Als het doek van de C-HR+ getrokken wordt en we kijken even om ons heen zien we eigenlijk allemaal maar aangenaam verraste blikken. En dat snappen we: voor ons staat een strak gelijnde C-segmenter, stylistisch vormgegeven en best groot, zo van een afstandje inschattend. En dan moeten we er eigenlijk ook nog bij zeggen: ondanks dat de foto’s hier de auto goed uit laten komen maakt het model ‘in the flesh’ nog meer indruk. Een mooie mix tussen strakke lijnen en organische vormen maken de auto interessant om naar te kijken maar eenvoudig om te begrijpen. Zodra de prijs bekend is kunnen we het met zekerheid zeggen maar we durven het nu al wel aan: als dit geen succes wordt in Nederland weten wij het ook niet meer…



343 pk en 600 km actieradius
Waar de bekende C-HR beschikbaar is met hybride-aandrijving, is de nieuwe C-HR+ volledig elektrisch. De instapversie is voorwielaangedreven, met een accupakket van 57,7 kWh en 167 pk. Een stapje hoger beschikt de C-HR+ over een 77 kWh batterij en 224 pk. De vierwielaangedreven versie beschikt over twee motoren, die altijd zijn gecombineerd met de grotere batterij. In dit geval heeft de C-HR+ dan 343 pk, waarmee de auto in 5,2 seconden naar de 100 snelt. Zie jij hem, net als wij, ook al voor je in een GR Sport-uitvoering? We kunnen niet wachten!
De actieradius moet nog worden vrijgegeven maar ga uit van 600 kilometer voor de topversie, waarbij we dan juist even niet de vierwielaangedreven versie bedoelen maar de 77 kWh versie met tweewielaandrijving. We gokken dat de kleinere accu goed is voor zo’n 450 kilometer.


Garantie op de batterij
Een speciale vermelding voor de garantie op de batterijen van de C-HR+. Deze is standaard maar liefst 8 jaar of 160.000 kilometer. Optioneel kun je dat zelfs uitbreiden naar 10 jaar en 250.000 kilometer!


Stukje groter
Als we dan toch iets te zeuren hebben over de normale C-HR dan moet het de ruimte achterin zijn. Volwassenen kunnen hun benen er maar moeizaam kwijt en bovendien is het allemaal ietsje claustrofobisch achterin. Dat is bij de + niet het geval, van de 16 centimeter extra lengte is een fors deel ten goede gekomen aan de ruimte voor de passagiers. De totale lengte van de C-HR+ bedraagt 4,52 meter. De inhoud van de kofferbak is 416 liter. De aflopende daklijn is in het interieur niet direct vervelend, deze begint eigenlijk pas achter de passagiers fors af te lopen. Eén van de mooiste details van de Toyota C-HR+ is het knikje anderaan de achterruiten van de passagiersportieren, zorgend voor een optische heup. Mooi!
Nog even geduld
De C-HR+ is later is dit jaar leverbaar en wordt dus leverbaar als extra model naast de C-HR. Over prijzen is nog niets bekend.
