Enemy of the state: € 100.000 bpm!
Hoewel: enemy of the state… De Nederlandse overheid roept natuurlijk dat ze een verschrikkelijke hekel hebben aan vervuilende auto’s maar deze Toyota Land Cruiser is misschien wel de grootste liefde van de overheid. Iedere Land Cruiser die verkocht wordt levert de Nederlandse staat namelijk € 100.000 op!
Ik kan niet ontkennen dat ik de nieuwe, tamelijk opvallende en niet al te compacte Toyota Land Cruiser nu al fantastisch vind. En dus was ik reuzebenieuwd toen ik zag dat de prijzen van de nieuwe 4×4 bekend zijn gemaakt. Om vervolgens mijn onderkaak op mijn bureau te voelen vallen: de nieuwe Land Cruiser is er, in personenuitvoering, vanaf zo’n € 180.000! Tijd om even wat dieper in de prijzen te duiken, dus.
Niet de enige…
We hebben het de laatste tijd al vaker gezien: de bpm van nieuwe auto’s die niet (grotendeels) elektrisch zijn worden sterk beïnvloed door de CO2-uitstoot. Europees beleid? Welnee, daar waar we als Nederland in alles ‘het grote Europa’ willen volgen bepalen we volledig onze eigen regels als dat beter uitkomt. Zo ook de bpm-tarieven die op de basisprijs van nieuwe auto’s wordt geteld.
Ford Bronco: € 77.170 versus € 153.100
We schrokken bijvoorbeeld onlangs al van de Ford Bronco. In België is deze de Bronco er vanaf € 77.170, in Nederland vanaf – hou je vast – € 153.100. Inderdaad, praktisch het dubbele en volledig veroorzaakt door de bpm. Nog zo’n bijzonder verschil, de Toyota GR Yaris waar we onlangs uitvoerig en nogal sportief mee reden. Deze heftige rallyauto-voor-de-straat begint in Nederland bij € 81.795, terwijl je in België voor € 48.630 wegrijdt bij de dealer. Absurde verschillen.
De ton voorbij…
Maar het kan nog gekker. De nieuwe, ow zo gave, Land Cruiser heeft namelijk een vanafprijs van € 180.995. Jawel, honderdtachtigduizendnegenhonderdennegentig euro! Wie die idiote prijs verzonnen heeft? Niet Toyota, de prijs zonder bpm bedraagt namelijk € 81.150 en dat betekent dat er € 99.845 bpm wordt geheven. In het kort: Toyota krijgt voor het produceren, verschepen, en het leveren van service en garantie goed 80 mille voor de auto, de Nederlandse staat krijgt voor het opsturen van een gele plaat een ton in euro’s. Mocht je nou zeggen dat het nét geen ton is: neem de zevenzitter en je bent € 101.809 kwijt aan vervuilingsboete.
Is het dan zo verschrikkelijk gesteld met de Land Cruiser dat hij deze absurde viesdoen-aanslag krijgt? Alles behalve. De Land Cruiser is uitgerust met een zeer geavanceerde 2.8 D-4D dieselmotor die voldoet aan alle (toch al bizarre) milieu-eisen van vandaag de dag. Grote kans dus dat de deze schone dieselmotor in de praktijk een heel stuk minder vies is dan de auto’s waarin jij en ik dagelijks rijden. Kijk ik dan even jaloers naar onze zuiderburen dan is het allemaal extra pijnlijk. Daar rijdt je Toyota Land Cruiser vanaf € 88.180 en voor de allerduurste uitvoering ben je € 98.900 kwijt. Juist ja, inclusief alles…
Het heeft helemaal geen zin om er al te lang bij stil te staan en bovendien was ik zonder bpm-toeslag ook niet in de gelegenheid geweest om naar de dealer te rennen, maar wat word je hier als Nederlandse autoliefhebber toch verdrietig van.