Zo restaureer je een Bugatti EB110
Nieuw kostte de Bugatti EB110 het dubbele van een Ferrari Testarossa. Het was één van de meest vooruitstrevende supercars van zijn tijd. Met een carbon chassis, een V12 met vier (4!) turbo’s en bizar goede wegligging maakte de EB110 direct tot posterauto. Nog eens extra geholpen door zijn kleur, naast rode Ferrari’s en gele Lamborghini’s maakte de smurfblauwe Bugatti natuurlijk een lekker eigenwijze indruk.
Inmiddels is het ruim 30 jaar geleden dat de Bugatti EB110 op de markt verscheen, in 1991 om precies te zijn. Het was per direct één van onze favoriete supercars.
Je zou misschien verwachten dat een auto als deze nooit de restauratie-status zou krijgen maar daar dachten de mannen van Art & Revs anders over. Deze EB110 stond al 17 jaar stil in de Verenigde Arabische Emiraten en daar wordt zo’n auto niet beter van. Het bedrijf wist in 2023 de hand op deze exoot te leggen en voor de nieuwe eigenaar ging deze ‘Bug’ tot de laatste schroef uit elkaar. En niet alleen dat: de restauratie werd op de voet gevolgd, waardoor er nu een video van te bekijken is.
Bugatti EB110 gerestaureerd!
De Bugatti is inmiddels af en dat is maar goed ook want op 18 augustus schittert hij op The Quail, inmiddels is de motor al gestart en zijn de eerste proefkilometers gereden dus vermoedelijk is de auto al rijdend te zien in de straten van Carmel, Californië, waar het evenement plaatsvindt.
De donkerrode kleur is een stuk ingetogener dan het blauw dat zo typisch is voor de EB110 maar we moeten toegeven: stijlvol is het wél. Samen met het grijze, lederen interieur is de auto dan wel weer helemaal af. Dat geldt ook voor de conditie want die laat zich omschrijven als nieuw. Waanzinnig om te zien, net als de video.
Video: Bugatti EB110 gerestaureerd: