Restomod LaRo Defender door JLR
Dat de Defender een icoon is hoeven we natuurlijk niet uit te leggen. Land Rover Classic is zich daarvan ook meer dan bewust en komt nu met een restomod op basis van een ‘oude’ Defender. Met nieuwe techniek, een nieuw onderstel en compleet opgefrist interieur kan de klassieke LaRo moeiteloos opgenomen in de steeds langer wordende lijst van restomods.
Eigenlijk kun je zeggen dat we hier te maken hebben met een nieuwe Defender. Maar dan wel de klassieke. Met een vernieuwd chassis, verbeterde techniek en compleet nieuw gemaakt interieur en exterieur heeft JLR goud in handen, zo vermoeden we.
De prijs van goud
Dat goud komt overigens wel voor een prijs. Voor de Defender moet zo’n £ 190.000 kosten, omgerekend € 225.000. Voor dat geld krijg je een Defender die gebouwd is tussen 2012 en 2016. Zelf de auto bij Land Rover Classic naar binnen schuiven is niet aan de orde. LRC kiest zelf de donorsauto’s uit, iets dat we wel begrijpen. Ga je overigens voor de vijfdeurs-versie begint het feest bij £ 199.000 en de zevenzitter is er vanaf £ 204.000.
V8
Land Rover left de atmosferische 5,0 liter ‘AJ’ V8 in het vooronder, goed voor 405 pk en 520 Nm aan koppel, gekoppeld aan een ZF versnellingsbak met 8 verzetten. Om het vermogen een beetje de baas te zijn Bilstein schokdempers en Eibach veren volledig op hun taak berekend en zijn ook de stabilisatorstangen aangepast aan hun toekomstige taak. Om de gang er weer uit te krijgen zijn vierzuiger Alcon remmen aanwezig. LED-verlichting is bijna vanzelfsprekend. Daarnaast kun je kiezen voor 16″ of 18″ wielen, afhankelijk van de look die je wilt bereiken. Qua kleuren zijn de mogelijkheden eindeloos, tot aan paint-to-sample aan toe, zodat je hem desgewenst in de kleur van je Labrador of doedelzak kunt laten uitvoeren.
Zo, dat zit
Het interieur van de 4×4 is volledig op de schop gegaan. Nieuwe stoelen, deurpanelen, hemelbekleding, en een volledig bekleed dashboard zijn slechts het topje van de ijsberg. Er zijn twee wegen te bewandelen voor de koper, een luxe en meer sportieve variant. Die laatste is in samenwerking met Recaro tot stand gekomen. Uiteraard is er een scherm aanwezig maar er is gekozen om de uitstraling wel klassiek te houden.