Toyota C-HR GR Sport 200 (5.000 km)
Hij begint al als onze eigen auto te voelen, de Toyota C-HR. Met inmiddels 5.000 kilometer achter de kiezen denken inmiddels wel een aardig beeld te hebben van de cross over met belachelijk zuinige hybride tweeliter. Kortom: tijd voor een update!
De eerste kennismaking…
De eerste kennismaking hebben we inmiddels zo’n anderhalve maand achter de rug.
Waar hebben we nou eigenlijk mee te maken?
Je kon het in de vorige tests ook al lezen, nog één keertje dan. De Toyota C-HR dus, 4,36 meter lang en qua formaat geschikt voor een gezin van vier (jong)volwassenen. De auto is ‘iets hoger’ maar ook weer geen enorme SUV dus het houdt het midden tussen tal van segmenten. Alle versies zijn hybride (140 pk 1.8 viercilinder of 197 pk 2.0 viercilinder) of plug-in-hybride (223 pk 2.0 viercilinder). De C-HR is er vanaf € 35.995, onze uitvoering, de GR Sport 200, kost € 51.695.
Het gaat niet om het uiterlijk? Echt wel!
Eerlijk is eerlijk: hoe langer we hem rijden, hoe leuker hij wordt! De nieuwe designtaal van Toyota, met de C-vormige koplampen en diamant-achtige styling waarderen we steeds meer. Ook de reacties van bekenden zijn boven verwachting. Sterker nog: hij wordt algemeen behoorlijk gewaardeerd. Veel gehoorde opmerking: ‘Hij is veel groter dan het lijkt op de foto’s!’ Dat komt, vermoeden we, ook door de tweekleurige uitvoering waardoor hij soms lijkt op te houden achter het zilvergrijze deel, terwijl er nog een fors stuk auto achter zit.
Oké, het innerlijk is ook niet onbelangrijk…
De leefruimte is heel erg prettig. De klimaatbeheersing doet zijn werk vlekkeloos en hebben we meestal in de eco-stand staan, dan is hij iets minder actief en maakt dan heel weinig geluid. Is het echt warm dan gaat hij naar standje ’normal’ en is het ook bij een buitentemperatuur van 35 graden fris in de Toyota. Aan bergruimte geen gebrek, in de middenarmsteun kunnen genoeg prullaria weggestopt worden en het dashboardkastje heeft een fatsoenlijk formaat. De draadloze oplader in de middenconsole werkt zo goed als het gaat in auto’s (lees: een kabeltje laadt sneller maar dit gaat prima) en we zijn inmiddels aardig gewend aan het dashboard, de instellingen en het grote multimedia-scherm. Nog steeds vinden we dat het uitschakelen van alle hulpsystemen (de irritante verplichte piepjes dus) wat makkelijker zou kunnen. Hopelijk komt Toyota een keer met een update waardoor dit op dezelfde manier gaat als bij Lexus (op het centrale scherm omhoog swipen en alles kunnen uitvinken).
Wat zit er verborgen onder dit moois?
Aan de techniek van de Toyota kun je merken dat het merk ontzettend lang ervaring heeft op het gebied van hybride-aandrijving. Sterke motoren met een ongelofelijk laag verbruik en zeer goede rijeigenschappen lijken de beste compromis van vandaag de dag te zijn. Toen Toyota ooit begon met hybride auto’s werd het merk wel eens bekritiseerd dat hybride slechts een tussenoplossing zou zijn maar het lijkt er meer en meer op dat hybride-techniek de toekomst is. Daardoor heeft Toyota nu een enorme voorsprong.
Het leukste feitje over deze auto?
De nieuwe C-HR is volledig Europees. Ontwerp, productie en de beoogde markt.
Actie!
5.000 kilometer gingen er inmiddels onder de wielen van de C-HR door. Van een roadtrip naar Reims, tot kinderen naar school brengen en van boodschappen doen tot vele ritjes naar klanten, autoimporteurs en het vliegveld. Wat de C-HR het beste beschrijft? Je trekt de auto aan, de geweldige JBL-installatie begint gelijk je favoriete muziek af te spelen en met 200 pk is de auto overal voldoende snel. Uiteraard is er helemaal niets dat in onze periode faalde. De eerste beurt zit eraan te komen (15.000 km) dus we zijn benieuwd wat er dan op de agenda staat.
Ow, het verbruik? Dat kelderde, vermoedelijk vooral door de ‘behoorlijk’ sportieve rit naar Reims en weer terug van 4,6 naar 4,7 liter. We hebben niet echt de illusie dat dat de komende tijd nog gaat veranderen.
Klein minpuntje reservetank meldt zich wel heel vroeg. Niet omdat de tank zo snel leeg is maar omdat Toyota dat wel héééél veilig heeft ingesteld. Je staat dus geregeld 30 liter te tanken, terwijl er 43 liter in gaat. Naar de pomp snellen als het lampje zich meldt is dus niet nodig.
Dit hoorden we tijdens onze test…
Opvallend veel positieve reacties, van de meest uiteenlopende mensen. Het zou ons verbazen als deze C-HR niet net zo goed of nog beter gaat verkopen dan de vorige.
Met dit gevoel brengen we hem weer terug…
Tegenzin. Nog even niet aan denken dus.
- Toyota C-HR GR Sport 200
- Startdatum: 10 juni 2024
- Verslagdatum: 1 augustus 2024
- Kilometerstand: 13.520 km
- Totaal gereden: 5.070 km
- Gemiddeld verbruik: 4,7 l/100 km (1 op 21,2)
- Tegenvallers: de reservetank meldt zich wel heel vroeg. .
- Leukste reactie: een foto van een voorbij ganger en inmiddels twee duimen.
- Verslagen: Introductie, 2.000 km, 5.000 km.